Close
Wybierz język
Warszawa Warszawa
Czechy
Praga Brno
Ukraina
Kijów
Łotwa
Ryga
Białoruś
Mińsk
Słowacja
Bratysława
Stany Zjednoczone
Nowy Jork
Sprzątanie w prezencie Sprzątanie w prezencie
Sprzątanie w prezencie Sprzątanie w prezencie
Czechy
Ukraina
Łotwa
Białoruś
Słowacja
Stany Zjednoczone

Ile naprawdę zarabiają platformy sprzątające w Polsce?

Branża sprzątająca wydaje się być stabilnym i potrzebnym biznesem – w końcu każdy chce mieć czysto w domu lub biurze. Ale czy to oznacza, że firmy oferujące sprzątanie naprawdę dobrze zarabiają? Zajrzyjmy do oficjalnych sprawozdań finansowych czterech największych graczy na rynku za rok 2023 i przekonajmy się, jak wygląda rzeczywistość.

1. Pozamiatane.pl – strata 36 686 zł

Choć firma osiągnęła przychody na poziomie 492 635 zł, to ich koszty operacyjne były wyższe (522 855 zł). Mimo obniżenia wydatków o 10%, zysku nie udało się osiągnąć. Na plus można odnotować większe przychody pozostałe niż rok wcześniej, ale to za mało, by wyjść na zero.

2. Batmaid PL – strata 368 085 zł

Mimo wzrostu przychodów o 9% (do 663 707 zł), firma poniosła ogromne koszty operacyjne – 1 031 793 zł. W 2022 r. strata wynosiła ponad 1,6 mln zł, więc wynik się poprawił o 77%, ale i tak był mocno na minusie. Warto dodać, że Batmaid już zniknął z polskiego rynku.

3. Eclear.pl – strata 40 658 zł

Ta firma zanotowała wzrost przychodów o imponujące +72,39%, ale jednocześnie ich koszty wzrosły o ponad 80%, głównie z powodu wzrostu kosztów usług obcych (aż +95%). Wynik netto to znów strata – 40 658 zł.

4. CleanWhale – zysk 215 630 zł

To jedyna firma z analizowanej czwórki, która osiągnęła realny zysk netto. Przychody w 2023 r. wyniosły 5 770 660 zł, a koszty operacyjne – 5 470 525 zł, co oznacza, że marża operacyjna była bardzo niska. Mimo ogromnego wzrostu kosztów wynagrodzeń (+180%) i pozostałych kosztów (+218%), firma zdołała wypracować dodatni wynik dzięki dużej skali działania i efektywnemu modelowi.

Co to oznacza?

Wniosek jest prosty: sam wzrost przychodów nie gwarantuje zysków. W branży sprzątającej koszty marketingowe i pozyskania klienta są na tyle wysokie, że jeśli klient nie wraca – firma traci. Modele oparte na jednorazowych zleceniach rzadko działają długofalowo. Sukces CleanWhale prawdopodobnie wynika z:

  • lepszej retencji klientów,

  • automatyzacji operacji,

  • dużej skali działania,

  • niskich kosztów zmiennych w przeliczeniu na zamówienie.


Podsumowanie

Branża sprzątająca wygląda atrakcyjnie z zewnątrz, ale dane finansowe mówią coś innego. Jeśli myślisz o wejściu w ten rynek – dobrze przemyśl strategię powrotu klientów i kontroluj wydatki marketingowe. Inaczej może się okazać, że zamiast sprzątać cudze mieszkania, będziesz „sprzątać” własny budżet.

CleanWhale
Oceń ten artykuł
Rate 1
Rate 1
Rate 1
Rate 1
Rate 1
Ostatnie wpisy